SOAK is een 18-jarige singer-songwriter die naïeve denkpatronen van tieners omzet in doordachte nummers waarachter toch een zekere realistische fragiliteit schuilgaat. Songs waar de Rotonde zich perfect toe leent. Het meisje zorgt al van bij het begin voor een beklijvend moment met een soloversie van ‘Shuvels‘. Bridie Monts-Watson is (Noord-)Iers en dat mag geweten zijn. Net als titeltrack ‘Blud’ verraadt de letterlijke schrijfwijze van de opener haar afkomst. Het kinderlijke kantje valt af te leiden uit ‘B A Nobody’, een oprecht nummer dat veel meer waard is dan de armzalige schrijfwijze die Monts-Watson eraan gaf.
Dat het muzikale bloed door haar aderen stroomt, is duidelijk. SOAK speelt afwisselend akoestische en elektrische gitaar en dat doet ze goed. Al zijn het vooral de twee bandleden die ze meebracht die ervoor zorgen dat er wat leven in de brouwerij komt. De extra gitarist gaat volledig op in de muziek terwijl SOAK zelf song in song uit dezelfde infantielklinkende vocale partijen aanhoudt. Na een handvol tracks valt alleen maar op dat variatie in de nummers ver te zoeken is, behalve enkele ritmeveranderingen is het soms moeilijk om de liedjes nog van elkaar te onderscheiden.
Al is het niet allemaal eentonig. Er lijkt verbetering op komst met ‘Wait‘ en ‘Hailstones Don‘t Hurt‘, nummers die op eerste gehoor niet afwijken van SOAKs gewoonlijke stijl, maar op zo‘n manier in elkaar zitten dat ze via achterpoortjes wel de gevoelige snaar weten te raken. Eindigen doet ze met bescheiden hitje ‘Sea Creatures‘ en het mooie ‘Oh Brother‘ dat gestaag naar een crescendo toewerkt. De setlist gooit ze zelf het publiek in.
Als bis kiest de Ierse ervoor om een cover te brengen, iets dat in haar geval misschien een zegen kan zijn. Op haar eentje brengt ze een eigen versie van Bonnie Raitts ‘I Can‘t Make You Love Me‘. Of die beter is dan het origineel laten we in het midden.
SOAK is goed als een of twee nummers in een playlist, maar niet om een uur naar te luisteren (tenzij je fan bent van langgerekte nummers). Een uitdaging voor de Ierse is dus hoe ze het SOAK-concept boeiender kan maken, te beginnen met afwisseling en diversiteit in nummers en dan vooral de zangpartijen. Het talent is er, alleen komt het er precies nog niet ten volle uit. Gelukkig is Bridie nog jong en heeft ze nog voldoende tijd om een efficiënte mix te vinden.
< Yne Van De Mergel >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
03OCT
Janet Jackson
Sportpaleis Merksem
18OCT
Aaron Blommaert
Het Depot Leuven
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
01MAY
Dave Matthews Band
Vorst Nationaal Brussel
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
04MAY
We Have a Dream
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
04MAY
Kiss The One We Are
deSingel Antwerpen
29APR
Back to black ★★★
Kinepolis Antwerpen
26APR
Rhythm Of The Dance ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
25APR
Mamamanie ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
24APR
The Fall Guy ★★
Kinepolis Antwerpen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
20APR
Ravensbrück ★★★★★
MAS Antwerpen
20APR
Magdalena ★★★★1/2
Blikfabriek Hoboken